GGD GGD Limburg-Noord
Nieuws
Geplaatst op: 23-07-2018 om 09:58 uur
Laatst gewijzigd op: 02-08-2018 om 09:50 uur

Hitteplan weer geactiveerd

2 augustus 2018

Weet jij hoe je de hitte de baas kunt blijven?

Het is zomer! De zomer en warme temperaturen is voor velen een periode van terras- en strandbezoek. Een groot gedeelte van onze tijd besteden we buiten. Ontspannend en dus goed voor onze gezondheid. Maar te veel hitte is niet goed en kan zelfs gevaarlijk zijn, vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen en jonge kinderen. Ook de komende dagen is het weerbeeld zomers, maar worden tropische temperaturen verwacht en blijft het ’s nachts ook warmer. Daardoor hebben het RIVM en het KNMI het nationaal hitteplan geactiveerd. Weet jij hoe je de hitte de baas kunt blijven?

Schaduwzijde
Lekker weer, met zomerse temperaturen is voor veel mensen een periode om te genieten. Maar te veel hitte is niet goed en kan zelfs gevaarlijk zijn. Warm weer kan leiden tot klachten als vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Daarnaast kunnen huidklachten optreden zoals jeuk en uitslag met blaasjes. In ernstige situaties kan door uitdroging kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte. In extreme gevallen kan zelfs bewusteloosheid optreden.

Kwetsbare groepen
Sommige mensen zijn extra kwetsbaar voor hitte: mensen met een chronische aandoening, personen in een sociaal isolement, daklozen, mensen met overgewicht en (zeer) jonge kinderen. Dit omdat zij zich minder goed kunnen aanpassen aan de hitte. Zorg voor elkaar en let op de mensen in jouw omgeving die misschien hulp kunnen gebruiken, vooral tijdens de zomervakantie. Dan zijn veel familieleden, buren of bekenden op vakantie.

Blijf de hitte de baas
Hitte kan ook vervelend en zelf gevaarlijk zijn. Onderstaande tips helpen je gezonde keuzes te maken en de hitte de baas te blijven:
•    Houd jezelf koel door het dragen van dunne kleding, zonnebril en hoofdbedekking. Blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag.
•    Houd jouw woning koel door tijdig gebruik te maken van zonwering, ventilator of airconditioning. Lucht wanneer het buiten koeler is dan binnen.
•    Drink voldoende, zorg dat je altijd een flesje water bij de hand hebt, zeker als je naar buiten gaat of met de auto op pad. Drink voldoende water per dag, ook als je geen dorst hebt.
•    Blijf zoveel mogelijk in de schaduw. Mocht je toch een zonnestraaltje mee willen pikken, bescherm je huid dan goed door je regelmatig in te smeren met zonnebrandcrème.

Hitteplan
Het RIVM besluit samen met het KNMI of het hitteplan geactiveerd wordt. De kans op aanhoudend warm weer, met maximumtemperaturen boven de 27 graden speelt hierin een belangrijke rol. Daarnaast zijn onder andere de verwachte nachttemperatuur en de luchtvochtigheid factoren waarmee in de beslissing rekening wordt gehouden. Meer over het hitteplan staat op rivm.nl/hitte.

Vragen?
Heb je vragen over goed omgaan met warmte? Neem dan contact met de GGD Limburg-Noord op: 088 - 11 91 200. Bij gezondheidsklachten of vragen over jouw gezondheid kun je beter direct contact opnemen met de huisarts. Overleg ook met jouw huisarts of apotheker als je medicijnen gebruikt.